21

MONKEY BREAD ΤΡΙΧΡΩΜΟ // MONKEY BREAD TRICOLORE


MONKEY BREAD ΤΡΙΧΡΩΜΟ

Γιατί ονόμασαν αυτό το τσουρεκάκι monkey bread, δηλαδή το ψωμί της μαϊμούς, δεν μπόρεσα να το διαλευκάνω... Αυτήν τη φορά, ούτε η ... παντογνώστης Wikipedia είχε απάντηση στην περιέργεια μου! Monkey bread, monkey puzzle bread, sticky bread, Africa coffee cake, golden crown, bubble loaf και τέλος pinch-me cake είναι οι ονομασίες με τις οποίες μπορεί να συναντήσετε αυτό το τσουρεκάκι, που αποτελείται απο πολλά μικρά κομμάτια, τυλιγμένα σε λιωμένο βούτυρο, πασπαλισμένα με μπόλικη ζάχαρη και κανέλα και ψημένα μέσα σε μια στρογγυλή φόρμα κέϊκ με τρύπα. Το βούτυρο με την ζάχαρη καθώς ψήνεται, δημιουργεί μια λαχταριστή καραμέλλα βουτύρου, που εμποτίζει το κάθε ξεχωριστό ψωμάκι. Τρώγεται ζεστό, συνήθως αποκολλώντας το κάθε ψωμάκι και πιο σπάνια κομμένο σε φέτες. Κλασσική παρουσία στο αμερικάνικο πρωϊνό (ή breakfast αν θέλετε), η συνταγή εμφανίστηκε κατά την δεκαετία του '50 σε γυναικεία αμερικάνικα περιοδικά και η διάδοση της περιορίστηκε εντός των Ηνωμένων Πολιτειών.
Πηγή : Wikipedia
Θα μου πείτε τώρα απο που το ανακάλυψα... Απο την αγαπημένη μου Sonia του Giallo Zafferano! Οταν είδα οτι πρόκειται για αμερικάνικη συνταγή, έψαξα σε αμερικάνικα site και blog για να βρώ την αυθεντική, αλλά απογοητεύτηκα, καθώς όλες οι συνταγές που βρήκα χρησιμοποιούσαν έτοιμη ζύμη, πολλές φορές δε κατεψυγμένη... Πολύ αμερικάνικα όλα αυτά για μένα... Ετσι αποφάσισα να φτιάξω το ... μαϊμουδοψωμάκι μου, φυσικά με ζύμη που θα την φτιάξω μόνη μου, και μάλιστα χρησιμοποιώντας ως μαγιά το φυσικό μου προζύμι. Επίσης έκανα ακόμη μια καινοτομία, καθώς χώρισα την ζύμη μου στα τρία και στο κάθε μέρος έδωσα διαφορετική γεύση αλλά και άρωμα... Κατά τα άλλα, ήθελα να φτιάξω ενα λευκό γλάσσο ζάχαρης, αλλά ανακάλυψα οτι δεν είχα αρκετή ζάχαρη άχνη, οπότε για το γαρνιρισμα χρησιμοποίησα λίγο απο το σοκολατένιο μου σιρόπι...

Δόση : 24 κομμάτια
Βαθμός δυσκολίας : μέτρια δύσκολο
Υλικά
για την ζύμη : 185 gr φυσικό προζύμι ενεργό*,
                            450 gr αλεύρι δυνατό,
                            300 ml γάλα φρέσκο πλήρες
                            25 gr κρυσταλλική ζάχαρη,
                            2 αυγά,
                            4 gr αλάτι,
                            1 κ.γ. ξύσμα πορτοκαλιού,
                            1 κ.γ. στιγμιαίο καφέ,
                            3 κ.γ. κακάο άγλυκο.
για το ψήσιμο : 200 gr καστανή ζάχαρη demerara,
                            20 gr κανέλα σε σκόνη,
                            80 gr βούτυρο.
για το γλάσσο : σιρόπι σοκολάτας (συνταγή εδώ).
Προετοιμασία :
Ξεκινάμε απο την ζύμη. Χλιαρίνετε το γάλα και διαλύστε μέσα το φυσικό προζύμι (ή την μαγιά). Αναμιγνύοντας προσθέστε την ζάχαρη, τα αυγά το αλεύρι και τέλος το αλάτι. Η ζύμη δεν πρέπει να είναι πολύ σφιχτή. Δουλέψτε την λίγο, μέχρι να γίνει λεία και ελαστική. Βάλτε την σε ενα ευρύχωρο σκεύος, σκεπάστε σε καμπάνα και τοποθετήστε την σε χλιαρό μέρος. Αφήστε την μέχρι να διπλασιαστεί σε όγκο (για το φυσικό προζύμι περίπου 6 ώρες ή όλο το βράδυ).
Οταν η ζύμη είναι έτοιμη, αδειάστε την επάνω σε ελαφρά αλευρωμένη επιφάνεια και δουλέψτε την να ξεφουσκώσει. Χωρίστε την ζύμη σε τρία ίσα μέρη (περίπου 360gr το καθένα). Προσθέστε στο ενα μέρος το ξύσμα πορτοκαλιού, στο δεύτερο το κακάο και στο τρίτο τον στιγμιαίο καφέ. Δουλέψτε το κάθε κομμάτι, ώστε να ενσωματωθεί καλά το υλικό που προσθέσατε. Πλάστε κάθε κομμάτι ζύμης σε μπαστουνάκι και κόψτε το σε 8 κομμάτια, των 45gr περίπου το καθένα. Πλάστε τα σε μπαλάκια και κρατήστε τα στην άκρη.
Στο εν τω μεταξύ λιώστε το βούτυρο και αφήστε το να χλιαρίνει αρκετά, αλλά να μην στερεοποιηθεί.
Σε ενα σκεύος αναμείξτε την καστανή ζάχαρη με την κανέλα. Ισως η κανέλα να σας φαίνεται πολλή, αλλά σας διαβεβαιώ οτι του ταιριάζει πάρα πολύ!
Βουτυρώστε καλά μια στρογγυλή φόρμα με τρύπα στην μέση, με διάμετρο 24 εκ. Σας συμβουλεύω να μην χρησιμοποιήστε λυόμενη φόρμα, γιατί το βούτυρο με την ζάχαρη γίνεται καραμέλλα και μπορεί να περάσει μέσα απο τις χαραμάδες της φόρμας.
Περάστε τα μπαλάκια της ζύμης πρώτα απο το βούτυρο και μετά απο το μίγμα ζάχαρη/κανέλα και τοποθετήστε τα μέσα στην φόρμα. Εγω έβαλα στον πάτο πρώτα τα μπαλάκια ζύμης με γεύση καφέ, έπειτα τα πορτοκαλένια και τέλος αυτά με το κακάο. Μπορείτε βέβαια να τα βάλετε και ανακατωμένα.
Τοποθετήστε την φόρμα σε χλιαρό μέρος και αφήστε την μέχρι η ζύμη να διπλασιαστεί σε όγκο (για το φυσικό προζύμι, περίπου 2 ώρες).
Προθερμάνετε τον φούρνο στους 180°C. Ψήστε στις αντιστάσεις για 45 λεπτά περίπου. Βγάλτε την φόρμα απο τον φούρνο και αφήστε το monkey bread να κρυώσει. 
Ξεφορμάρετε το monkey bread, χωρίς να το αναποδογυρίσετε. Η ψημένη του επιφάνεια πρέπει να παραμείνει στο επάνω μέρος. Καλύψτε την επιφάνεια του με το σιρόπι σοκολάτας, ή για καλύτερη χρωματική αντίθεση με ενα λευκό γλάσσο νερού (συνταγή εδώ).
Οπως είπα και στην εισαγωγή, τρώγεται αποκολλώντας το κάθε ανεξάρτητο κομματάκι του. Με την τρίχρωμη ζύμη όμως είναι και πολύ εντυπωσιακό αν το σερβίρετε κομμένο σε φέτες (δείτε την τελευταία φωτογραφία της ανάρτησης).

* Αν θέλετε να φτιάξετε την συνταγή με μαγιά μπύρας, θα χρειαστήτε 20 gr φρέσκια μαγιά μπύρας, ενώ θα πρέπει να αυξήσετε τις ποσότητες σε 525 gr αλεύρι δυνατό και 360 ml γάλα και μειώσετε αντιστοίχως τους χρόνους φουσκώματος της ζύμης..



MONKEY BREAD TRICOLORE

Monkey bread, monkey puzzle bread, sticky bread, Africa coffee cake, golden crown, bubble loaf ed infine pinch-me cake sono i nomi sotti i quali troverete la ricetta per preparare questa torta, composta da piccole brioche, tipo danubio. Non è chiaro perchè è stata chiamata "il pane della scimmia". La ricetta è stata apparsa in riviste per donne, negli Stati Uniti, durante gli anni '50. Ormai un classico della colazione statunitese (o breakfast se lo preferite...), non è poi molto diffuso al infuori i confini degli States. Viene composto da pezzettini d' impasto che prima di cuocerli in un stampo per ciambella, vengono tuffati prima a burro fuso e poi ricoperti di un composto di zucchero e cannella (tanta!). Durante la cottura, il burro con lo zucchero formano un caramello molto goloso che penetra anche nell' impasto. Il monkey bread, viene assaporato preferibilmente caldo, staccando ogni singola briosina, e più raramente tagliato a fette.
Mai sentito prima, mi sono imbattuta sul monkey bread nel sito di Giallo Zafferano. Ho cercato per la sua ricetta in siti statunitesi (siccome credevo che loro l' avrebbero conosciuta meglio) ma per mio grande stupore quasi tutte le ricette trovate comnciavano col : "prendete l' impasto per brioche già pronto" o addiritura anche congelato. Scusatemi tanto, ma io preferisco preparare tutto da sola e poi non mi fido tanto dei prodotti già pronti dei supermercati... Avendo come base la ricetta di Sonia (qui) ho preparato il mio monkey bread con l' impasto che certo ho preparato da sola e perdippiù col mio lievito madre. Ho fatto anche una piccola innovazione, dividendo l' impasto a tre e utilizzando tre ingredienti diversi per profumare e colorare ciascuno : cacao, caffè e arancia. Cosi, oltre alla varietà di sapore, il mio monkey bread è risultato anche molto bello se tagliato a fette (vedi l' ultima foto di questo post). Volevo preparare una glassa all' acqua per la decorazione, che certo avrebbe fatto un bel contrasto, ma ho scoperto che non avevo la quantità necessaria di zucchero a velo, e così ho utilizato il mio sciroppo al cioccolato.

Dosi : 24 pezzettini
Difficoltà : media
Ingredienti
per l' impasto : 185 gr di lievito madre attivo*,
                            450gr di farina 00 di forza,
                            300 ml di latte fresco,
                            25 gr di zucchero semolato,
                            2 uova,
                            4 gr di sale fino,
                            1 cucchiaino di scorza d' arancia grattugiata,
                            1 cucchiaino di caffè liofilizzato,
                            3 cucchiaini di cacao amaro.
per la finitura : 200gr di zucchero di canna demerara,
                             20 gr di cannella in polvere,
                             80gr di burro.
per la glassa : sciroppo al cioccolato (per la ricetta vedi qui).
Preparazione :
Si comincia preparando l' impasto. Fate intiepidire il latte e stemperate il lievito madre (o il lievito di birra). Sempre mescolando aggiungete lo zucchero, le uova, la farina ed infine il sale. L' impasto non deve risultare troppo sodo. Lavoratelo fino a diventare liscio, soffice ed elastico. Ponetelo in un recipiente capiente, corpite a campana e posizionate in luogo tiepido. Lasciate lievitare fino al raddoppio (col lievito madre occorono 6 ore ca. o per tutta la notte).
Quando l' impasto sarà pronto, rovesciate sul piano del lavoro, lievemente infarinato e lavoratelo per sgonfiarlo. Dividete l' impasto a tre parti dallo stesso peso (ca. 360gr ciascuna). Aggiungete rispettivamente il cacao, la scorza d' arancia ed il caffè e lavolrate ciascuna parte fino ad amalgamare bene l' ingrediente aggiunto. Formate con ciascuna parte un bastoncino e tagliate a  8 pezzi di ca 45gr (meglio pesarli). Formate delle palline e tenete da parte.
Nel frattempo, fate scaldare il burro e lasciatelo raffreddare, ma non solidificarsi di nuovo.
In un recipiente mescolate lo zucchero di canna con la cannella. Forse la quantità della cannella vi sembrerà eccessiva, ma vi rassicuro che va bene!
Imburrate uno stampo per ciambella di 24cm di diametro. Consiglio di non utilizzare uno stampo apribile, siccome il caramello che si forma durante la cottura, può fuoriuscire da eventuali fessure.
Passate ogni pallina d' impasto prima dal burro fuso e poi dal composto zucchero / cannella e disponetele nello stampo. Io ho messo prima le palline al caffè, poi quelle all' arancia ed infine quelle al cacao. Certo potete anche metterle alla rinfusa.
Posizionate lo stampo in lugo tiepido e lasciate lievitare fino al raddoppio (col lievito madre ca. 2 ore).
Preriscaldate il forno a 180°C. Infornate e fate cuocere a forno statico per 45 minuti ca. Sfornate e lasciate raffreddare.
Sformate il monkey bread, e posizionatelo su un piatto da portata, senza rovesciarlo però, la parte cotta deve rimanere sull' alto. Decorate con un po' di sciroppo al cioccolato o meglio con una glassa all' acqua bianca (ricetta qui) che avrà più effetto sulla superficie scura del dolce cotto.
Come ho già detto, il monkey bread viene mangiato come il danubio, staccando le paline con le mani, ma il mio monkey bread tricolore è anche molto bello se viene tagliato a fette!

*Se non disponete il lievito madre e volete utilizzare il lievito di birra, occorrono 20gr di lievito di birra fresco, mentre dovete aumentare la quantità di farina a 525gr e del latte 1 360ml, e certo i tempi di lievitazione saranno ridotti.

21 σχόλια:

  1. Καλημέρα και καλή εβδομάδα! Τι νόστιμο που θα είναι !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ εντυπωσιακή παρασκευή!!!!!'Εχει την υφή του τσουρεκιού ή κάνω λάθος?'Οτι και να είναι πάντως πρόκειται για μία πρωτότυπη και ξεχωριστή πρόταση που για μια ακόμα φορά φέρει και την δική σου πνοή ανανέωσης.Μου έκανε εντύπωση η μπόλικη κανέλλα...!!!!!Το επισημαίνεις και εσύ βέβαια καθησυχάζοντας μας!
    Προτιμώ το σοκολατένιο γαρνίρισμα από το λευκό γλάσο,που μπορεί να έδινε εντυπωσιακότερο οπτικό αποτέλεσμα,αλλά η μαύρη θεά, δίνει καλύτερο γευστικό τελείωμα! Συγχαρητήρια για το άψογο αποτέλεσμα!!!!
    Καλή σου εβδομάδα Μαρίνα μου!!!!!!Φιλιά πολλά,πολλά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι Φωτεινη μου ειναι σαν τσουρεκακι. Η κανελα ειναι αρκετη εως πολλη, ακουγεται πολυ εντονα αλλα αρεσε σε ολους οσους το δοκιμασαν.
      Καλη εβδομαδα καλη μου φιλη, ανοιξιατικος καιρος ο χειμωνας μας εχει ξεχασει φετος!
      Φιλια πολλα!

      Διαγραφή
  3. Αυτό το μαϊμουδοψωμάκι εδώ και καιρό ονειρεύομαι να το φτιάξω Μαρίνα μου, αλλά δεν ξέρω γιατί μου φαίνεται λίγο μπελαλίδικο και όλο το αναβάλλω!
    Μέχρι να το αποφασίσω, με βλέπω να μου στέλνεις ταπεράκι με το δικό σου το οποίο έγινε υπέροχο!
    Φιλάκια, καλή βδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να σου στειλω ευχαριστως Ελενα μου, αλλα δεν ειναι ιδιαιτερα δυσκολο και ειναι διαδκεδαστικο!
      Φιλια και καλη εβδομαδα!

      Διαγραφή
  4. Καταπληκτικό έγινε το monkey bread, Μαρίνα! Περίεργο το όνομά του, στ' αλήθεια! Μου είχε κάνει εντύπωση, όταν το είχα πρωτοδεί. Ωραία συνοδεία για ρόφημα ή για το πρωινό των παιδιών.
    Καλή σου εβδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οντως περιεργο ονομα και εμενα πρωτα απ' ολα αυτο μου εκανε εντυπωση και δεν μπορεσα να καταλαβω απο που και ως που μοιαζει με το monkey puzzle tree, απ' οπου και υποτιθεται οτι πηρε αυτο το ονομα ... Εκτος απο την παιχνιδιαρικη οψη εχει αφρατη υφη και ειναι καραμελλωμενο και κολλωδες εξωτερικα, σκετη λιχουδια!
      Καλη εβδομαδα Ειρηνακι!

      Διαγραφή
  5. Πολύ μου αρέσει αυτό το Αμερικάνικο ψωμα΄κι! Έχω φτιάξει κι εγώ και το έχω δημοσιεύσει αλλά όχι τρίχρωμο και χωρίς γλάσο!
    Έτσι μου το είχαν δώσει φίλες από εδώ. Έσύ ζωγράφισες, Μαρίνα μου, εύγε!
    Καλοφάγωτο!
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστω Ελενη μου! Αυτη η αναρτηση σου μου ειχε ξεφυγει, ομολογω... Ωραια ιδεα και οι σταφιδες που εβαλες, θα το δοκιμασω κι εγω την επομενη φορα!
      Φιλια πολλα!

      Διαγραφή
  6. Πολύ μου αρέσει το μαϊμουδοψωμάκι σου Μαρίνα μου! Και εγώ το έχω δει σε αμερικάνικες συνταγές, όλες με έτοιμο ζυμάρι. Τι κακό και αυτό με τα έτοιμα μείγματα!
    Πολύ ωραίο και πολύ αρωματικό!
    Καλή εβδομάδα να έχουμε :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εψαχνα δηθεν κι εγω για την οριτζιναλ συνταγη και παρελασε ολο το προπαρασκευασμενο...
      Καλη εβδομαδα Μαρια μου!

      Διαγραφή
  7. Όπως και να το ονομάζουν γλυκιά μου Μαρίνα εγώ θα το καταβροχθίσω.Πολύ λαχταριστό φαίνεται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν σου αρεσει και η κανελα μολις βγει απο τον φουρνο λιποθυμας απο την ευωδια!

      Διαγραφή
  8. Το έχω ξαναδεί και ξανά κάνω πως δεν το βλέπω! χαχα! Δείχνει πεντανόστιμο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ασε Κικη μου δεν ειναι για να το πολυβλεπει κανεις, αν καθησεις και σκεφτεις τις θερμιδες, κολαση! Ομολογω ομως οτι ειμαι λαιμαργη και δεν αντεξα στον πειρασμο! Αλλα και οταν το φτιαξεις δεν προλαβαινεις να το δεις, εξαφανιζεται!

      Διαγραφή
  9. Νομιζω οτι το Pinch-me Cake του πάει γάντι!

    http://beautyfollower.blogspot.gr/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλησπέρα Μαρίνα μου.
    Εξαιρετικό φαίνεται και διαβάζεται. Έχω δει κι' εγώ αρκετές αναρτήσεις στο παρελθόν, έχω διαβάσει και αυτήν της φίλης Helen.gr, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχω καταφέρει να πειραματιστώ μαζί του.
    Καταγράφεται λοιπόν, καθώς η ιδέα του τριπλού αρώματος το κάνει ακόμη πιο δελεαστικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Υπέροχο το μαϊμουδοψωμάκι σου Μαρίνα μου!! Το έχω δει πολλές φορές αλλά δεν το έχω κάνει ακόμα. Βλέποντας το δικό σου μπαίνω στον πειρασμό! Προσωπικά το προτιμώ με το σοκολατένιο σιρόπι παρά με το άσπρο γλάσο!!!
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Υπέροχο φαίνεται.Με τι θα μπορούσα ν'αντικαταστήσω την κανέλα γιατί έχω άτομο με αλεργία σ'αυτήν??

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η γνώμη και οι παρατηρήσεις σας μας ενδιαφέρουν!

Τα ανώνυμα σχόλια δεν θα παίρνονται υπ'όψιν και θα διαγράφονται. Επίσης δεν θα δημοσιεύονται σχόλια υβριστικά ή με περιεχόμενο διαφημιστικό.

Commenti anonimi non saranno presi in considerazione e saranno cancellati.

All anonymous comments will not be considered and therefore deleted.